Amerikanska tidningshus
tror på betalvägg

1 mars, 2016

Amerikanska tidningshus satsar allt hårdare på betalväggar. En undersökning som American Press Institute (API) gjort visar att 77 av 100 tidningar nu infört betalväggar. 

Det är niemanlab.org som uppmärksammar APIs undersökning, som tittar på samtliga tidningar i landet med mer än 50 000 prenumeranter.

Undersökningen visar att 71 av de 77 betalväggarna införts under de senaste fem åren. Men bara tre av tidningarna, The Wall Street Journal, Honolulu Star-Advertiser och Newsday, har infört så kallade hårda betalväggar.

Snittpriset för en veckas digital prenumeration bland de 77 tidningarna är 30 kronor. Den dyraste digitala prenumerationen tillhör Omaha World Herald och kostar cirka 60 kronor i veckan.

Taggar: betalväggar, USA

Kommentarer

Det finns 0 kommentarer på sidan.


Kommentera
Kommentarer på Journalisten är till för yrkesdebatt och är förhandsmodererade. Det innebär att de inte kommer att publiceras direkt. Kommentarer som innehåller hat, hot eller personpåhopp kommer inte att publiceras. Journalistens ansvariga utgivare ansvarar även för kommentarsfältet.

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten-podden

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies