Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladets fälls för puff utan annonsmärkning

Aftonbladet har anmälts för att publicerat en annonspuff helt utan reklamidentifiering. Nu fälls tidningen av Reklamombudsmannen.

Ärendet handlar om marknadsföring på Sportbladets sajt. I en puff som i utseende och språk ska ha varit oskiljbar från redaktionellt material syns en bild på en bil av märket Hyundai.

I texten står det att de 20 populäraste kombibilarna har jämförts i ett test och att läsaren kan få veta vilken bil som är billigast att äga. Puffen var länkad till en märkt annonssida som också var märkt med Aftonbladets logotyp.

Reklampuffen saknade helt och hållet reklammärkning, konstaterar RO.

Nu fäller RO Aftonbladet för puffen med stöd av artikel nio i Internationella Handelskammarens regler som säger att reklam och marknadsföring ska vara lätt att identifiera.

Aftonbladet har yttrat sig i ärendet och menar att bortfallet av annonsmärkningen har skett oavsiktligt. Den fällda puffen är borttagen från Aftonbladet.se.

Fler avsnitt
Fler videos