Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet tappar printintäkter snabbt

Schibsteds rapport för tredje kvartalet visar att printintäkterna för Aftonbladet sjunker dubbelt så snabbt som onlineintäkterna ökar. Svenska Dagbladet har vänt till vinst under kvartalet men upplagan rasar.

Aftonbladet redovisar ett resultat på 61 miljoner kronor för tredje kvartalet, hittills i år är den totala vinsten 163 miljoner kronor. Det är ett lägre resultat än 2013 och intäkterna har också minskat, och det är under tredje kvartalet som intäktsminskningen uppstått.

Under tredje kvartalet har printintäkterna dykt med 28 miljoner kronor jämfört med samma period förra året medan onlineintäkterna har ökat med 15 miljoner. Fram till halvårsskiftet matchades intäktsökningen online av tappet på print, men efter sommaren har intäktsminskningen för papperstidningen accelererat. Upplagan har rasat med 17 procent under årets första nio månader och trots prisökningen på papperet från 15 till 17 kronor i juni minskar intäkterna. Rörelsemarginalen var dock fortsatt hög för Aftonbladet: 12 procent.

30 procent av Aftonbladets intäkter kommer från onlineverksamheten, 70 procent från papperet.

Svenska Dagbladet har tappat nio procent av upplagan under årets första nio månader, och hittills i år har intäkterna rasat med 50 miljoner kronor jämfört med 2013. Besparingarna har dock lett till att företaget vänt till vinst om fyra miljoner kronor under tredje kvartalet, jämfört med en förlust om 14 miljoner kronor samma period 2013.

Fler avsnitt
Fler videos