Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet satsar på lokala annonser

I höst tar Aftonbladet upp kampen med landsortspressen om digitala annonser.

Aftonbladet lanserar en annonssatsning där kunden kan ”zona sin digitala reklam lokalt”. Det skriver Resumé.

TV-branschen har redan lyckats kapa åt sig en stor del av landsortspressens annonskaka genom att sälja lokala annonser i reklamavbrotten i rikssändningar. Nu är Aftonbladet ute efter de digitala lokala annonsmarknaderna genom att på liknande sätt anpassa annonserna på Aftonbladet.se efter var läsaren befinner sig.

Medieanalytikern Olle Lidbom säger till Resumé: ”Aftonbladet är störst på nätet på alla lokala marknader utom Helsingborg och Umeå. Många lokaltidningar är ändå rätt starka på nätet, men de är svaga mobilt. Nu lägger de mycket kraft på webben, men kunderna är redan i mobilen och där är Aftonbladet urstarka.”

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos