Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet fälls för omärkt reklam

Reklamombudsmannen fäller Aftonbladet för publiceringen av en text som ser ut som en redaktionell artikel men är en annons. Aftonbladet hävdar dock att texten inte utgör reklam.

Under rubriken "Så kan du vinna 1,5 miljarder kr – inatt" berättas i en artikel på aftonbladet.se om att en ensam vinnare kan ta hem "monstersumman" på spelet Mega Millions.

I brödtexten citeras David Larsson på företaget Multilotto, som har Mega Millions i sitt utbud. Han säger bland annat "Vi slår rekord i jackpottar just nu. (…) Alla svenskar har chans på jackpotten."

Texten är signerad av en medarbetare vid Minimedia och innehåller två fetade länkar som leder till multilotto.com.

Annons Annons

Den person som anmält publiceringen till Reklamombudsmannen skriver att reklamen ser ut som en artikel och att det inte framgår att det är reklam.

Både Multilotto och Aftonbladet har yttrat sig till RO. Multilotto bestrider att reklamen brister i reklamidentifiering. Företaget anser att det faktum att de aktuella spelen markerats med särskild färg och typsnitt indikerar att det är fråga om ett kommersiellt meddelande. Och helhetsintrycket gör det tydligt att texten är reklam, menar Multilotto.

Aftonbladet hävdar tvärtemot att man beklagar att anmälaren uppfattat artikeln som reklam. Tidningen skriver att såväl Aftonbladet som producenten Minimedia har stått fria från all påverkan från Multilotto.com när texten kom till. Artikeln utgör enligt Aftonbladet i sin helhet redaktionellt material, därför är den inte annonsmärkt.

RO Elisabeth Trotzig kommer i sin bedömning fram till att text och bild har ett kommersiellt syfte. Hon konstaterar att texten enbart handlar om Multilottos lotteritjänster och att dessa beskrivs i "mycket positiva ordalag".

RO konstaterar vidare att reklamen ser ut som en redaktionell artikel och att den därmed strider mot Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, och bör fällas.

Fredrik Lindén, informationsdirektör på Schibsted Sverige och informationsansvarig på Aftonbladet, säger att tidningen inte har något mer att tillägga än det man yttrat till RO.

– Vi har noterat att vi blivit fällda och har respekt för ROs beslut, säger han.

Men det framstår ju som väldigt märkligt – ni hävdar att det inte är reklam, medan företaget och RO säger att det är det, och det är en ensidigt positiv text?

– Så är det. Det må verka konstigt.

Fler avsnitt
Fler videos