Gå direkt till textinnehållet
Bild på författaren
Helena Giertta
Chefredaktör

Total omsvängning för Mittmedia

En total omläggning av kursen. På något annat sätt kan man inte tolka Mittmedias beslut att låta VD Thomas Peterssohn och redaktionella chefen AnnaKarin Lith få lämna koncernen. RÄTTAD

Nya VDn Per Bowallius ersätter. Han tar i ett internt brev till sina medarbetare avstånd från en hel del av det som gjorts under Lith/Peterssohn. Han betonar att 91 procent av intäkterna kommer från print, trots mer än fyra års intensivt fokus på det digitala. I ett brev till sina medarbetare skriver han:

”Vi måste inse att vi av rena överlevnadsskäl tvingas bli mer realistiska i förväntningarna på vad den digitala affären kan ge oss hitom den överskådliga horisonten. Här har jag hela tiden haft en försiktig hållning som var och är baserad på fakta: Förra året kom 91 procent av våra intäkter från printrelaterade affärer, 6 procent var rena digitala intäkter, 2 procent semidigitalt och 1 procent radio.

Det säger sig självt att varken vår kassa eller vår resultaträkning kan hållas uppe av förhoppningar om affärsmål som vi ännu inte ens kan se skymten av. Det pågående strategiarbetet ska därför ha stort fokus på att slå fast realistiska förväntningar på den digitala affären under en period då vi samtidigt strukturellt måste förändra nuvarande printaffär för att undvika risken för en ”tipping point”, alltså ett läge där obalansen i företagets finanser inte längre går att hantera.”

Jag har länge varit ytterst tveksam och kritisk till Mittmedias strategi. (Läs bland annat här och här och här.) Den snabba påtvingade förändringen av Promedia var rent huvudstupa. Men ledningen har aldrig tagit invändningarna på allvar utan slagit ifrån sig och menat att de stått för den enda vägen framåt. Nu när ägarna genom styrelsen till sist fått upp ögonen är koncernen i värre ekonomisk kris än tidigare utan att egentligen ha hittat några nya affärer. Siffror som tidigare cirkulerat har sagt att de digitala intäkterna vuxit till 17 procent av intäkterna (Rättat:detta syftar på annonsintäkterna), nya VDn berättar att de totala intäkterna ligger kvar på låga sex procent.

Man kan bara hoppas att den nya strategin som ska slås fast efter sommaren är mer realistisk. Och att den nya ledningen är mer lyssnande.

Vissa saker borde vara självklara för en lokaltidningskoncern: lokal journalistik bör vara lokal, och den kräver journalister på plats lokalt. Mittmedia har varit mer intresserad av att centralisera och styra uppifrån.

De gamla Mittmediatidningarna har haft en stenhård satsning på digital utveckling, och i retoriken har papperstidningsläsarna ibland beskrivits på nedsättande sätt. Nya VDn signalerar att den nya strategin kommer att fokusera på närheten till sin publik. Det låter hoppingivande.

Men hur har ägarna kunnat låta det gå så långt? Många har drabbats genom åren. När det gäller de gamla Mittmediatidningarna kan det komma att bli en märklig och svår omställning. Igen.

För de gamla Promediatidningarna (Mittmedia syd) ser det annorlunda ut. De ligger i startgroparna för att göra Mittmedias digitala omställning i höst. Och det är förmodligen dessa tidningars vinster som man nu försöker rädda.

Visst sägs det att den gamla strategin ligger fast, men Per Bowallius brev till medarbetarna säger något helt annat.

Fler videos
Fler avsnitt