Gå direkt till textinnehållet

Är du en kurator eller en konversationalist?

Att hänga med i och diskutera i forum som Twitter eller Facebook är på vissa sätt likt hur människor i alla tider fört konversationer. Men forna tiders etikettregler inom konversationsteknik är inte alltid direkt applicerbara på nya sociala medier.

Typiska exempel som inte passar är ”se den du talar med i ögonen” och ”se till att du talar tydligt och med lagom hög volym”. Men övriga uppmaningar som ”tala i lagom takt”, ”håll dig till ämnet” och ”använd ett språk som är bekant för lyssnaren” är fortsatt lika aktuella. 

Vad det i grunden handlar om är hur man ”bör” hantera den digitala diskussionen. Den svenske PR-konsulten och bloggaren Hans Kullin har studerat hur svenska storföretag använder Twitter och definierat tre olika typer av twittrare: utsändare, kuratorer och konversationalister. Begreppen är ju rätt självförklarande och mottagare på nätet uppskattar kuratorer och konversationalister mer än utsändare i de allra flesta fall. Undantagen är exempelvis strömmar av erbjudanden (som resebolags sista-minuten-priser) eller tips (som nischade länktips av typen #nyttjobb).

Kolla in länken här nedan och jämför gamla och nya råd om hur man blir en bra konversationalist – jag länkar både till Patricia Fry och till Hans Kullins presentation. Fry framhåller tips som ”ge komplimanger” och ”lyssna ordentligt”. Kullin menar att det är viktigt att vara tydlig med vem som är avsändare, att respektera andras privatliv och att undvika spökskrivande (som assistenter som twittrar åt VDn). 

Annons Annons

http://nanok.com/kek

Fler avsnitt
Fler videos