Vart tog de källgranskande äldreomsorgsjournalisterna vägen?

14 december, 2011

Jag googlar på Carema + kissblöja och får 41 000 träffar. Jag inser att berättelsen om Caremas vägning av kissblöjor för att spara pengar blivit själva symbolen för privat driven äldreomsorg.

En symbol för girighet som inte skyr några gränser.

Hur kunde det bli så? Berättelsen är ju inte sann. Jo, visst väger man kissblöjor på Carema. Precis som på andra professionellt drivna äldreboenden i Sverige, kommunala som privat drivna. Blöjvägningen sker på initiativ av Hjälpmedelsinstitutet, som ägs av staten, kommunerna och landstingen. Syftet är att under den äldres första dygn i det nya hemmet pröva ut rätt inkontinensskydd, bland annat för att denne ska kunna sova ostört under natten. Ingenstans återanvänder man vägda blöjor, och inga pengar sparas. Metoden är dyrare än traditionella rutiner.

Skrönan om de återanvända kissblöjorna lever sitt eget liv, trots att alla i branschen vet att den inte är sann och många försök gjorts att upplysa redaktionerna om detta. I princip varje gång Dagens Nyheters ledarsida skrivit om äldreomsorgen de senaste veckorna har kissblöjorna nämnts. Inte ens Rapports prisade sjukvårdsreporter missar kissblöjorna i sina caremaingresser.

Det är fler Caremaskrönor som vandrar runt likt Råttan i pizzan-sägnerna. En handlar om den grekiske mannen, som flyttades till demensboendet och direkt rasade i vikt och började uppträda aggressivt. Klart att det var boendets fel tänkte alla – eftersom en viktig del av historien utelämnades. Den demente mannen flyttades direkt från sitt hem i Grekland till den svenska äldreomsorgen. Landsatt ensam i ett främmande land, med ovant klimat, obegripligt språk, annorlunda mat… Även utan en demenssjukdom skulle nog de flesta av oss riskera en depression i den situationen.

Mannen som lämnades att dö framför TVn i Falun hör till de skrönor som landets nyhetsredaktioner förmedlat. Dokumentationen visade att detta var fel, men också att ett brott mot patientsekretessen begåtts när den felaktiga uppgiften spreds.

Mannen som tvingades sova på en madrass på golvet på grund av sängbrist är också en skröna. Det var den boendes uttryckliga önskan som tillgodosetts, efter samråd med närstående. Ett etablerat äldreboende med ett givet antal platser har givetvis ingen brist på sängar. Just denna skröna kan få långtgående politiska konsekvenser, eftersom den verkar vara det bärande argumentet för Socialdemokraternas ändrade inställning till vinster i välfärdsföretag.

Håkan Juholt tar alla tillfällen att nämna madrassen, bland annat i intervjun i SVTs Agenda den 3 december.

Svensk äldreomsorg har kvalitetsbrister. Det krävs en landsomfattande mätning av kvaliteten i såväl privat driven som kommunal äldreomsorg. Resultatet måste göras tillgängligt för både blivande brukare, anhöriga, politiker och allmänhet. Det krävs en statushöjning av yrkena inom äldreomsorgen, så att det blir en självklar del av yrkesetiken att larma om och åtgärda brister som kan leda till vanvård.

Det krävs också en journalistik som tar äldreomsorgen på allvar. För somliga av de larm som hörs i dag bygger tyvärr inte på skrönor. Det kommer också i framtiden att uppstå situationer då larmet av nöd måste gå via medierna. Medierna har en central roll i kvalitetsgranskningen, i att avslöja de brister och övergrepp som andra inte ser. En roll som vissa journalister och redaktioner under stundom klarar utmärkt, det vill jag understryka.

Men var har dessa journalister varit de senaste månaderna? Hur kommer det sig att den kritiska källgranskningen så ofta uteblir när det gäller skandalhistorier från äldreomsorgen?

Kommentarer

Det finns 14 kommentar på sidan.


Kommentera
Inlagt av Hampus Eckerman mån, 2011-12-19 22:22

Vi vet att dödligheten ökade på Koppargården. Dödligheten. Folk dog på grund av hur vården utfördes. Sen kan chefer som drar in sin lön på vanvården få försöka skylla bort detta hur mycket de vill.

Och nej, metoden att väga kissblöjor är inte dyrare. Det är arbetskraftens nödvändighet som minskar. Att låta någon “sova ostört” är bara en omskrivning för att slippa tillhandahålla kostsamma resurser som byter blöjan.

Inlagt av Jonas Johansson mån, 2011-12-19 22:22

Enlig SoS dör 3000 av vårdskador varje år – knappast alla på Koppargården?

Hur kan man spara personalkostnader genom att ta av en blöja för att väga den? Och sedan eventuellt sätta på den igen.

Ska man väcka sin sovande baby för att kolla blöjan? Hur ofta isåfall?

Inlagt av Johan Pålsson mån, 2011-12-19 22:22

Hampus Eckerman, varför är det bättre att de boende ska väckas av personalen vid blöjbyten nattetid? Är det inte bättre om personalen inte behöver byta blöja nattetid utan kan låta de äldre sova i fred hela natten?

Att “vårda” folk ständigt och jämt ska rimligen inte vara ett självändamål. Rätt vård vid rätt tillfälle till rätt behövande person borde väl vara målet, eller?

Inlagt av Fredrik Y. Törn mån, 2011-12-19 22:22

Jag har fått rekommendationen av barnmorskan att inte väcka min ni månaders bebis för att byta blöja utan låta henne sova ostört så länge som möjligt och byta när hon vaknar i stället. Är det vanvård jag är rekommenderad av den landstingsanställda barnmorskan?

Inlagt av Maria Rudberg mån, 2011-12-19 22:22

Ingen av oss skulle vilja utsättas för Caremas “vård”. En mardröm som kan bli sann förr än någon av oss anar, att vara hjälplöst utlämnad till andras godtycke! Fy för den lede. Tyvärr vet jag dock, att det kan stå lika illa till på kommunalt drivna boenden. Min egen farmor dog av undernäring – ingen hade tid att mata henne den tid det tog. Hon bara låtsades svälja, men fick inte i sig något. Glömmer aldrig synen av hur då helt avmagrade stackars lilla farmor satts ensam i rullstolen framför en julgran med elbelysning – hon som kom från en stor prästgård med levande ljus i granen! Om ngn undrar vad jag gjorde- tyvärr, bodde 60 mil därifrån. Andra besökte henne, men tror att ensamheten, sen hon blivit änka, var det som tog knäcken på henne, tog bort hennes livslust.

Inlagt av Josefine Hökerberg mån, 2011-12-19 22:22

Undrar var Håkan Tenelius fått sin information ifrån, om det kan vara av Caremas verksamhetschefer på de äldreboenden som granskats? Caremaanställda som DN talat med har berättat att patienten som tvingades sova på golvet (inte en han!) knappt kunde tala svenska och visserligen tyckte om att sova på golvet emellanåt men att personalen beordrades att ta patientens säng och ge till en annan patient pga just sängbrist. Efter detta fick patienten sova permanent på golvet på en centimetertjock madrass, vilket enligt flera i personalen var dåligt för dennes tillstånd. Historien har också bekräftats av andra anställda på äldreboendet (oberoende av varandra) efter publiceringen.

Vad gäller vägningen av blöjor känner väl de flesta till att man väger blöjor för att hitta rätt inkontinensskydd. Skillnaden här var att Caremaanställda berättade att man vägde blöjorna i syfte att se hur mycket blöjan klarade som mest, för att slippa byta och förbruka blöjor i syfte att spara pengar. Det är en annan sak än att enbart väga blöjor för att hitta rätt inkontinensskydd.

Bästa hälsningar

Josefine Hökerberg

reporter på DN

Inlagt av Johan Andersson mån, 2011-12-19 22:22

Problemet är att det finns många journalister som är så stressade alt så dåliga att de prioriterar att få vara en del av nyhetsflödet högre än vad de prioriterar att det de rapporterar faktiskt är sant. När ja själv jobbade på en av Sveriges största redaktioner trodde jag att folk trodde på det vi förmedlade. När ja nu hamnat i andra kretsar vet ja att förtroendet för media är lägre än vi anade. Å detta pga att några oseriösa journalister drivs av annat än viljan att granska opartiskt alt är väldigt dåliga på sitt jobb. Ni som är kvar i branschen, ta ansvar. Låt dem inte fortsätta förstöra ert rykte.

Inlagt av Blivande, uppmä... mån, 2011-12-19 22:22

Att väga blöjan var på min arbetsplats (Attendo Care) en fråga som rörde främst miljö- och inkontinensombudsmännen. Jag hade själv båda dessa roller, och gjorde det i syfte att kunna ge rätt inkontinensmedel till brukaren, och även inte slösa på miljöns resurser. Det är ungefär som att ta på en nattbinda om man blöder från en skorpa. Det är helt enkelt viktigt med rätt blöja.

Sen kan man ju undra varför inte journalister sätter sig in i yrket ordentligt. Jag har hört så himla mycket snack i både P1, SVT och alla möjliga dagstidningar om det ena och det andra och jag tänker bara “Kan ingen bege sig ut på arbetsplatsen en dag och ta reda på hur det fungerar”- det är fel fokus hos en hel bransch! Problemet ligger ju i att hela samhället söker effektivisering genom att låta en person likt en maskin utföra arbete för två; så ser det ut överallt men när man gör så på arbetsplatser där det primära syftet är att ta hand om människor kan man inte förvänta sig något annat än skandal!

Inlagt av Eva mån, 2011-12-19 22:22

Det är även oerhört viktigt i sådana här diskussioner att den verksamheten som verksamhetschef bedriver och målet han/hon vill nå även kan missförstås av medarbetarna. Bland annat detta med inkontinensskydd.

Josefine Hökerberg skriver om en kvinna som fick sova på golvet men även hon av utländskt påbrå. Jag har varit med vid flera tillfällen om att äldre från andra länder önskar sova på golvet och att de inte vill ha några möbler då de inte är vana vid detta från sitt hemland. Detta är inte heller något konstigt. Däremot har exempelvis jag fått försvara det vid flera tillfällen bland annat vid otaliga tillsynsbesök där såväl Länsstyrelse som Socialstyrelsen godkänt dessa arrangemang. Dessa instanser har även godkänt mätningen av inkontinensskydd som trots allt är ett nationellt arbete. Inte för att tjäna pengar utan för att ge en god omvårdnad med rätt inkontinensskydd. Precis som du och jag använder olika menstruationsskydd.

Jag har arbetat så väl inom det kommunala som inom det privata, bland annat för Carema. Carema är de enda hittills som aldrig satt ekonomin främst i sitt äldrearbete. I dag arbetar jag för en mindre kommun och vid varje möte pratas det om hur vi ska kunna göra besparingar. Vårdtagaren sätts aldrig främst.

Jag håller med Håkan Tenelius om att flertalet journalister har följt med i drevet och inte ifrågasatt den mest grundläggande informationen som givits. SVT´s fina dokumentär exempelvis – journalisten jagade i princip alla verksamhetschefer inom Carema i över ett år och ville att vi skulle säga negativa saker om företaget. Han har varit i kontakt med minst ett 30-tal verksamhetschefer och ur detta fick han två stycken boenden med missförhållanden. Han ringde mig flera gånger och flera månader efter att jag hade slutat och ville att jag skulle uttala mig negativt. Att hitta avslutade medarbetare till dokumentärer i TV är alltid lätt speciellt om det funnits klara anledningar till avslut. Men självklart redovisas inte detta heller för det förstör ju historien och trovärdigheten. Koppargården verkar dock vara ett boende för sig men där fick inte ledningen arbeta kvar. Tilläggas kan även att Caremas miniminivå på grundbemanning är högre än flertalet kommunala boenden som jag arbetat på.

Inlagt av Hampus Eckerman mån, 2011-12-19 22:22

Jonas Johansson, vi vet att Koppargården fick ökad dödlighet. Att du vill tala om liggsår på andra ställen är bara ett sätt att försöka avleda diskussionen.

Vidare väger man inte blöjan varje gång. Det skulle ju säga emot vad Tenelius skriver i sin text om att de äldre skulle sova ostörda. Man väger den en gång för att slippa byta den vid senare tillfällen och då spara in pengar på arbetsinsatsen.

Johan Pålsson, det är bäst att de gamla inte sover i blöta blöjor. För att undvika liggsår.

Fredrik Törn, menar du att din baby är i risk för liggsår?

Inlagt av jan nilsson mån, 2011-12-19 22:22

Josefin det kan inte vara så att berättelsen om blöjorna kan ha utmynnat i denna lilla historia pga att personalen som talat med media själv inte förstått syftet? För förutom det så säger du samma sak som Carema, nämligen att syftet är just att hitta rätt skydd. Att hitta rätt inkontinensskydd är inte det samma sak som att kolla vilken blöja som klarar mest? Vilket naturligtvis leder till att minska kostnaderna på sikt, är det fel?

Inlagt av Erik mån, 2011-12-19 22:22

Håkan Tenelius, näringspolitisk chef i Vårdföretagarna, säger att uppgiften om mannen som lämnades att dö framför TVn var fel, och att det var ett brott mot patientsekretessen att uppgiften spreds. Det enda sättet för den näringspolitiske chefen för Vårdföretagarna att veta detta torde då vara genom att han har tagit del av patientsekretessbelagda uppgifter?

Inlagt av Johan Andersson mån, 2011-12-19 22:22

Hampus Eckerman, om du läst Påhlsons inlägg genom glasögonen hos en person som är intresserad att sätta sig in i verksamheten för att på så sätt förmedla en korrekt bild hade du förmodl insett att alla blöjor inte upplevs som blöta å störande så snart det finns vätska i dem. Om etiken förändrades så att fler journalister la den tid de anv för att prata bort sina misstag på att istället kontrollera sina uppgifter så skulle diskussioner likt den som pågår i denna tråd inte behövas. Å dessutom kanske fler av oss skulle börja tro lite mer på sådant som rapporteras.

Inlagt av Doris mån, 2011-12-19 22:22

Jag tror att vi måste separera detta! Man kan ha moraliska/politiska värderingar i att privata vårdgivare tjänar pengar på äldreomsorg och dessutom tar pengarna dit de inte behöver beskattas… Men det är en fråga för sig!

Den fråga som är viktigast är hur kommunala/privata boenden verkligen tar hand om våra äldre! Precis som tidigare sagts så vägs inkontinenshjälpmedel för att just kvalitetssäkra och inte för att spara personalkostnader eller att gamla ska ligga i blöta blöjor! Jag tror att den stora bristen ligger i inkompetent personal… Det finns många personer, både i kommun, landsting och privat som brister i språk, utbildning, bemötande och vanligt sunt förnuft…tyvärr! Jag tror i mitt hjärta att vi som vill och kan verkligen kan göra ett gott arbete med våra äldre oavsett arbetsgivare!

 

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Grodor

Fler grodor

Senaste numret

Prenumerera