Gå direkt till textinnehållet

Textagenturer efterlyses

Varför finns det inga textagenturer dit man kan skicka sina reportage för vidareförsäljning mot provision? För fotografer finns ju bildbyråer, men för journalister?

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Mig veterligt finns inga sådana, och på förbundet kände man inte heller till någon när jag ringde och frågade. I Journalistförbundets bok  Massmedia finns visserligen ett stort antal reportagebyråer, men de säljer bara sitt eget. Var och en sin egen textagentur alltså, medan jag är ute efter en renodlad återförsäljare av texter, reportage och artiklar.

Det vore bra för frilansar som ännu inte skaffat sig ett kontaktnät, som varit borta ett tag från marknaden och vill tillbaka, som vill ut på nya marknader eller som av andra skäl behöver denna tjänst.

Det vore bra för tidnings- och tidskriftsredaktörerna, som då kunde vända sig till några få agenturer för att handla precis vad de vill ha, just när det vill ha det.

Annons Annons

Att starta en textagentur är kanske också en bra affärsidé för någon med säljartalanger och god kännedom om tidnings- och tidskriftsvärlden. För det är ett stort jobb i sig att informera om texter, bedöma och prissätta dem, veta var olika reportage platsar och skicka runt dem till påseende och försäljning, stöta på om svar, bevaka dem och så vidare – allt det där som jag och många frilansar med mig är mindre bra på, för att uttrycka det milt.

                                                                                                   Annika Burholm

                                                                                                                    Umeå

Fler avsnitt
Fler videos