Gå direkt till textinnehållet

Släpp sargen och våga satsa på journalistiken

Nu finns en ypperlig chans för medier runtom i landet att lösgöra resurser och prioritera egna nyheter. Fler mediechefer måste inse att kvalitetsjournalistik leder till starka varumärken och ökade möjligheter att ta betalt. Föreningen grävande journalister (FGJ) vill att mediebranschen inser värdet i att satsa på kompetens.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Momsjublet bland tidningschefer borde leda till ambitiösa satsningar på kvalitetsjournalistik.

Långsiktighet, mod och visioner är sällsynta epitet när svenska journalister beskriver sina chefer. Alltför ofta delar man berättelser om märkliga besparingar, dålig planering och brist på nytänkande.

Det här vill vi ändra på. Föreningen grävande journalister (FGJ) vill få fler medieföretag att satsa på den djupgående, undersökande journalistiken. Vi tror att vägen ut ur krisen är att tidningarna på allvar inser den kommersiella potentialen i kunnig rapportering, egna nyheter och tunga avslöjanden.

Annons Annons

Det jublades högt bland chefer och ägare när Kammarrätten i en prejudicerande dom nyligen beslutade att Expressen slipper betala momstillägg på 24,7 miljoner kronor. Skatteverket har fattat över 2 000 beslut om att efterbeskatta tryckerikunder, något som har överklagats av flera tidningar. Runtom i landet lutade tidningsbranschens högsta chefer sig tillbaka och konstaterade med en lättnadens suck att nu blir det lite roligare att presentera kvartalsrapporter och årsbokslut.

Men i stället för att luta sig tillbaka borde chefer kavla upp skjortärmarna och se möjligheterna för sina journalistiska produkter. Den senaste tiden har satsningar på grävande journalistik gett rejält med utdelning. Varumärken har stärkts, webbsidor har slagit besöksrekord och prenumerationer har förnyats. Polisregister över romer, politiker med järnrör eller svenska storföretag som mutar till sig kontrakt i diktaturer är bra exempel på hur grävsatsningar stärker varumärken. Fler måste inse detta.

På Bokmässan i Göteborg intervjuades Johan Persson och Martin Schibbye i vår fullsatta monter. Spontana applåder avbröt deras framträdande när de beskrev innehållet i boken 438 dagar. Deras bok sålde slut när de i trängseln berättade om arbetet med att skildra situationen i Ogaden och tiden i Kalityfängelset. Johan och Martins popularitet borde vara en väckarklocka för redaktörer att satsa på fler och längre reportage. Folk är tydligen villiga att betala för det spännande reportaget, den dramatiska berättelsen och den tidskrävande researchen.

Grävande journalistik är tidskrävande och många redaktioner har fallit för frestelsen att enbart fokusera på dagsproduktionen. Man jagar uppdateringar i stället för egna exklusiva nyheter. Fler borde i stället arbeta långsiktigt genom att stärka kompetensen hos sina medarbetare. Chefernas ovilja att inse värdet hos de egna anställda verkar vara utbredd. När hörde du en chefredaktör eller kanalchef skryta inför sina kollegor om att hen satsar mest i landet på vidareutbildning?

FGJ erbjuder viktiga kurser och intressanta seminarier. Våra populära föreläsare är gräddan av journalisteliten. Föreningen märker av det stora intresset bland svenska journalister att höja sin kompetens, lära sig om nya arbetsredskap och utbyta erfarenheter.

Vår förhoppning är att fler i branschen skickar sina anställda till Grävseminariet. FGJ är en ideell förening där Grävseminariet utgör hjärtat i allt vi gör. Föreningens ekonomi är direkt beroende av att redaktioner är villiga att en helg i mars varje år investera i sina medarbetare.

VDar, publishers och kanalchefer måste inse att Guldspadens framtid som oberoende branschpris riskerar att försvinna. Det här skulle drabba ert varumärke om ni inte satsar på era anställda. Tänk på det nästa gång tidningen skryter om alla Guldspadar i helsidesannonser och prenumerationserbjudanden.

Skryt gärna om era avslöjanden inför lyssnare och tittare på nästa fullproppade Öppet Hus, men se till att medarbetare ges en seriös chans att utveckla innehållet i nyhetssändningarna.

2013 har antalet nominerade bidrag till Guldspaden ökat jämfört med ifjol. Vi hoppas att Gräv 2014 i Umeå blir en välbesökt konferens. Mycket tyder på att svenska journalister vill gräva och tävla om Guldspaden.

Vi är inte naiva. Vi vet att kriser tvingar fram besparingar. Men vi vill påminna mediechefer om att kunder fortfarande är villiga att betala för spännande avslöjanden och unika nyheter. Frågan är om cheferna är villiga att investera i journalisterna som tar fram scoopen.

                                                        Terje Carlsson
                                                        ordförande,
                                                        Föreningen grävande journalister

Fler avsnitt
Fler videos