Gå direkt till textinnehållet

Karina Sannefjordh: : Lyckad baddräktsreklam – misslyckad journalistik

Produkter lanseras ofta via pressmeddelanden, annonser, reklam på radio och i TV. Men varför betala dyrt för det när du kan få flera helsidor med textreklam, publicering på nätet och dessutom snygga bilder på produkten – helt gratis? Lördagen den 13 maj gjorde Aftonbladet en publicering, som kanske inte direkt följer de senaste reglerna angående otillbörligt gynnande.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

Produkter lanseras ofta via pressmeddelanden, annonser, reklam på radio och i TV. Men varför betala dyrt för det när du kan få flera helsidor med textreklam, publicering på nätet och dessutom snygga bilder på produkten – helt gratis?

Lördagen den 13 maj gjorde Aftonbladet en publicering, som kanske inte direkt följer de senaste reglerna angående otillbörligt gynnande. För mig är ”Carolas hemliga uppladdning” ett tydligt exempel på vad som sker när medierna är så sugna på att sälja fler tidningar på en påstådd konflikt att de missar, eller rent av struntar i, vilken effekt artikeln verkligen har (sångerskorna Carola och Anna Vissi tävlar inte bara i schlager-EM, de kämpar också om att få bära badkläder av märket Panos Emporio).

I det här fallet gör tidningen mer reklam, och mer framgångsrik sådan, än vad företaget bakom produkten troligen ens skulle lägga ner på en annons i tidningen. Och vad bättre är – det här är redaktionell text, vilket alltid ”smäller” högre i trovärdighet.

bryt

 Jag jobbar själv med information och PR och pratar ofta med journalister om mina kunders nyheter och produkter. Jag möter många journalister som är kritiskt granskande i alla lägen. Det är något jag verkligen uppskattar, det är så det ska vara – det är de regler vi har i det här spelet.

Häromdagen kom e-post från en kund som sett artikeln. ”Det här vill jag att vi åstadkommer med min produkt också, hur gör vi?” var den givna frågan. Ja, hur gör man? Skänk lite prylar till två kändisar, bjud dem på samma fest, ha en fotograf på plats, skriv en bildtext om att de konkurrerar om varumärket – tjoff så har du bild på din produkt på ettan, helt okej så länge du kan övertyga om att artikeln finns där för att kändisarna är ”bittra rivaler”. Förtäckt reklam får du på köpet. Vart tog etiken och publiceringsreglerna vägen?

bryt

Artikeln är en formidabel succé i marknadsföringen av baddräktsföretaget samtidigt som den är ett flagrant exempel på otillbörligt gynnande. Det är så tråkigt att få bevis för att etik och publiceringsregler bara gäller efter eget tycke och smak. Nu hör jag redan läsare säga ”Ha, det där skriver hon bara för att hon inte kom på idén själv”, men mitt syfte är djupare än så. Vad sker med trovärdigheten i medierna – och i informationen till konsumenterna – när nyheterna bygger på okritiskt granskande till förmån för försäljningsrekord?

Jag vill inte ha det så.

 

Fler avsnitt
Fler videos