Gå direkt till textinnehållet

Adblocking skakar om medielandskapet

För ett par veckor sedan skrev DNs chefredaktör Peter Wolodarski om den svåra intäktssituationen för alla mediehus runt om i världen. Att till och med The Guardian, allmänt ansett som världens ledande tidning/mediehus, inte får ihop ekonomin. ”Kan kvalitativ journalistik överleva digitalt utan att någon betalar?”, frågade sig Peter Wolodarski.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

På många stora tidningar som Svenskan, Sydsvenskan och Aftonbladet har det länge funnits planer på att glesa ut utgivningstakten, kanske till magasin på fredagar och digital produktion resten av veckan. Enligt Medieutredningen förra året kommer printupplagorna att helt vara borta inom 5-10 år. Som en följd har de blivit allt mer beroende av annonspengar på webben för att kunna erbjuda sina läsare kvalitativ, gratis, journalistik. Aftonbladet hade större intäkt från webben än papperstidningen redan för fem år sedan. Men enligt en tidigare rapport från Mediavision använder 40 procent av svenskarna någon form av adblocker – alltså ett program som stoppar annonser från att visas på de sajter de besöker på nätet.

Det här har en enormt stor, negativ, påverkan på mediehusen – om de tappar sina intäkter från annonsörer kommer de till slut att tvingas lägga ned, och den kvalitativa oberoende nyhetsförmedlingen som vi känner kommer att försvinna. Se bara på det aktuella exemplet med Stampen

Hur har det blivit så här? Jag menar inte att jag har alla svar på denna globalt oerhört viktiga och svåra fråga, men det vi vet om anledningen till att så många svenskar använder adblockers är att de är trötta på påträngande och irrelevanta annonser.

Till exempel pop-up-annonser. Folk blir irriterade över den irrelevanta informationen som även gör att den sida jag vill besöka laddar långsammare – speciellt på mobilen. Samma sak är det med pre-roll-annonser – hur irriterande är det inte att behöva titta på en annons, eller till och med två, innan du får se det där inslaget eller klippet du faktisk klickade på?

Bonniers News försäljningsansvarige berättade i en intervju i förra veckan att de vet att deras användare – du och jag – inte gillar de jobbiga annonsformaten. Som när hela förstasidan är en trög annons för något du inte bryr dig om – och där du måste trycka på ett löjligt litet ”x” för att komma vidare till själva nyhetssajten. Och de vet med sig att det förstör användarupplevelsen. Men – deras annonsörer mäter antal träffar, ”viewability”, så de fortsätter med det.

Inte undra på att folk använder Adblockers.

Återigen, jag hävdar inte att jag har svaret, men enligt en nationell studie från Novus som vi på Criteo beställde är var tredje svensk positiv till att nyhetssajter finansieras av annonser för att få ta del av gratis innehåll – så länge som annonserna är relevanta och icke påträngande.

För mig visar det här att svenskarna förstår hur viktigt det är att vi kan ta del av kvalitativ journalistik gratis, och att det är annonser som får det att fungera.

Jag är övertygad att om nyhetssajter, och andra sajter som lever på annonsintäkter, skulle sluta med de påträngande och irrelevanta annonsformaten och i stället erbjuda personifierade, relevanta annonser vid rätt tillfälle i rätt format – som inte förstör användarupplevelsen – så skulle besökarna gladeligen stänga av sina adblockers för att ta del av det fantastiska innehållet som alla svenska journalister och medier producerar.

                                                         Andreas Wahlman
                                                         Commercial Director Nordics på Criteo

Fler avsnitt
Fler videos