Orättvist lågt förtroende

12 mars, 2012

Hur kan en yrkesgrupp som är så betydelsefull, som arbetar så hårt och har så kraftfulla etiska regler ha ett så lågt förtroende bland allmänheten?

Som-institutets snabbundersökning inför MEG var inte den första som visar hur lågt förtroende journalister åtnjuter hos allmänheten. De flesta förtroendemätningar visar samma sak.

Bilden nyanseras något av att journalister på medier med högt förtroende också har högre förtroende hos allmänheten, som journalister på Sveriges Radio.

Men ändå. De flesta journalister har idag minst tre års högskolestudier bakom sig, vi arbetar hårt för att få fram relevanta berättelser och hade det inte varit för journalister, så skulle vissa väsentliga sanningar om samhället aldrig ha kommit fram, som vapenfabriken i Saudiarabien, eller vanvården av äldre inom Carema. Världen krymper av att journalister är på plats och rapporterar.

Jag har vant mig vid journalistföraktet i många nätforum, men kan inte acceptera det låga förtroendet för yrket i stort.

Jag tänker på alla som vänder sig till sin lokaltidning för att den ska dra fram hemligheter i ljuset, som vänder sig till kvällstidningar för att de ska hjälpa dem att uppmärksamma något viktigt ämne.

Varför gör de det, om inte förtroendet finns?

Jag undrar om det finns någon yrkesgrupp som så intensivt diskuterar sig själv och försöker förändra sig så mycket som journalister gör.

Kanske kan siffrorna förklaras av mätfel i undersökningarna.

Att den som svarar på dessa enkäter ser något annat framför sig, kanske tjuvavlyssnande skandalreportrar på News of the World eller Sun, som förtjänar sitt låga förtroende, snarare än idogt arbetande journalister i Sverige.

 

TILLÄGG 23 MARS

Sedan Avpixlat uppmärksammat mitt blogginlägg har det kommit en våg av kritiska kommentarer och mejl. Som jag skrev i mitt inlägg är jag ganska van vid journalisthatet på nätet, men detta var ändå en kraftfull uppvisning.

Dock vet jag något som de flesta kommentatorer inte vet - det pågår ingen konspiration bland journalister, som går ut på att dölja sanningen om integrationen.

En del kommentarer verkar mena att bara de som har en kritisk inställning till invandring kan vara objektiva och sanningssägande journalister.

Så är det förstås inte.

Vi har åsiktsfrihet och var och en får tycka vad de vill, men som journalist har du en skyldlighet att i möjligaste mån ta fram vad som är sant och inte gå på lösa uppfattningar.

Det står i våra etiska regler att låta alla sidor av en sak komma till tals. Det står också att vi bör avhålla oss från att skriva ut kön, yrke, nationalitet, ålder med mera om det inte är relevant för nyheten.

Läs gärna spelregler för Press-radio TV här.

Jag är allvarligt bekymrad över vårt låga förtroende och hoppas att vi kan förbättra vår position, men att det ska ha att göra med integrationsfrågan har jag svårt att tro.

Ett litet PS till Lars: Mitt efternamn kom till långt innan Aftonbladet grundades.

Kommentarer

Det finns 101 kommentar på sidan.

Inlagt av allemand tors, 2012-03-22 15:40

Helena, det är helt enkelt er egen förtjänst att ni rankas på bottenplats. Att du inte inser det är en stor del av problemet. Att skylla på mätfel gör din artikel värd ett humorpris, om det nu finns ett sådant för skribenter?

Inlagt av Benny Larsson tors, 2012-03-22 15:50

Lär av de utländska journalisterna från tex. Norge, Finland och Danmark! De undanhåller inte fakta, även de skriver om invandrare/flyktingar och de negativa sidorna!

Inlagt av Lena Johansson tors, 2012-03-22 16:02

Kvittar hur många år ni går i skolan. Så länge ni gömmer undan sanningen, och ljuger folk rakt upp i ansiktet, kommer trovärdigheten vara noll.
Att rapportera om hur man ska ha sex, eller vad man ska äta, eller andra "stora" saker, hur du ska läka en ond tå,t.ex. är inte intressant i dagens Sverige.
Finns mycket mer aktuella o viktiga saker för er att ta tag i. Men det görs inte. Tvärtom.
Yttrandefriheten är totalt borta idag. Det cenureras bland kommentarerna hej vilt. Hur kan det komma sig att ni utsett er själva till att uppforstra svenska folket?
Det är ni inte kapabla till. Vi kan tänka så bra själva.
Vad ni är i dag är: åsiktspoliser.

Inlagt av Roland tors, 2012-03-22 16:24

"De flesta journalister har idag minst tre års högskolestudier bakom sig..."

Jodå, lite von oben perspektiv förbättrar ju verkligen min syn på er...

Jag tolkade ovanstående citat ungefär så här:
"Jag har minsann tre år på högskola, och då skall pöbeln inte komma och ifrågasätta vad jag säger"

Vidare så har jag intrycket att de flesta journalister bara har folkhögskoleutbildning, och ofta då från folkhögskolor med kraftig vänstervinkling.

Inlagt av P.S. tors, 2012-03-22 16:24

Börja med att slå upp "journalistiskt uppdrag", Helena. Ta sedan och jämför de kriterierna med svenska nyhetsmedia. Eller så kan du ta tillbaka förtroendet på 24 timmar med att rapportera om 1: Pyramidspelet med pensionerna 2: Hemliga grundlagsändringar i Sverige 3: Den misslyckade invandringspolitiken. Men det enklaste är nog att krypa upp i husses trygga knä igen och gnyla över att ens lojalitet mot läsarna ifrågasätts. Husse är snäll, och husse bestämmer vilka händelser som har "nyhetsvärde" och vilka politiska partier, religioner och hudfärger som skall hyllas respektive demoniseras. Dumma, otacksamma folket som inte förstår hur viktig Helena är! Men husse förstår.

Inlagt av Hans tors, 2012-03-22 16:28

Vilka "kraftfulla etiska regler" är det du syftar till? Hur tillämpas de och skriver ni under ett bindande löfte att tillämpa dem?
Jag kan ge ett par exempel på hur journalister betett sig hyenaaktigt åt gentemot sörjande människor i min omgivning. Inte heller verkar ni roade av att berätta annat än valda delar av sanningen.

Min gamla SO-lärare rådde mig alltid att ta reda på fakta och se från flera håll. Gör Ni det?

Inlagt av Anders Khanan tors, 2012-03-22 16:28

Ni har ju absolut ingen att skylla på förutom er själva. Alternativ- och social media skildrar samhället bättre och mer sanningsenligt än vad ni är villiga till, således tappas all trovärdighet. Hur svårt ska det vara att få ihop den ekvationen?

Inlagt av Andreas Åberg tors, 2012-03-22 16:31

Jag läser tolv aktuella tidningar från fyra olika länder varje dag,jo jag är flerspråkig.Tittar på utländska nyhetsprogram och följer mediala händelser med intresse bland annat politik som är ett stort intresse.Vad jag saknar hos svenska journalister är ifrågasättande,objektivitet samt demokratiska förtecken.Man kan ta många exempel på hur svensk journalistik havererat mot sina läsare genom åren,men dom vet du säkert om.Förtroende är inget man får det är någonting man förtjänar.Genom att rapportera efter dom värderingar som samhället ser inte dom ni ser så hade ni kommit lite närmare problemets kärna.Införlivar man samtidigt en neutral och objektiv kärna i detta så finns det hopp.Journalistiken som förs i Sverige är i motsatts till utländsk dito hopplöst indoktrinerad och markerad av personliga tycken och åsikter som inte delas av majoriteten av befolkningen.Jag hade kunnat skriva en uppsats om detta men har inte ork då den blivit alldeles för omfattande.

Inlagt av Björn Stornämd tors, 2012-03-22 16:32

Om journalister verkligen var det som de lossas vara så skulle de ha ett stort förtroende. Det anmärkningsvärda i undersökningen var hur stort förtroende journalister fortfarande har, inte motsatsen. Rapportera rakt, objektivt och utan krusiduller, så kommer ni få tillbaka förtroendet ni har förlorat.

Inlagt av Rebecka tors, 2012-03-22 16:34

Tyvärr hör det till ovanligheterna att journalister agerar i folkets intresse. Snarare skyddar de makten och det rådande idésystemet. Sanningar friseras, bortförklaras och göms. Yppas sanningar, så agerar journalisterna mobb. Skrämmande.

Giertta avslöjar sig själv - och sin kår - när hon hellre söker bortförklaringar till mätresultaten än att hon söker verkliga förklaringar. Undersökande journalistik?

Kompletterar gör Häglunds "En vädjan till alla journalister".

Om nu Giertta & Co är så intresserade av sanningen om folkets misstro mot journalister: varför inte själva göra en mätning där svarsalternativen är så fingraderade att man kan ta fram de egentliga orsakerna? Helt simpelt. Men tydligen inte ännu påkommet. Inte av svensk journalistkår i alla fall.

Vidare kan de i kåren som nyttjar lyckopiller sluta med det, så kanske tankeförmågan återkommer.

Inlagt av Anders tors, 2012-03-22 16:41

Journalisters uppdrag är att granska makten. Detta gör inte svenska journalister. De har alltså fullständigt misslyckats med att vara journalister, och förtjänar ingen respekt överhuvudtaget.

Inlagt av Observatör tors, 2012-03-22 16:45

"Hur kan en yrkesgrupp som är så betydelsefull, som arbetar så hårt och har så kraftfulla etiska regler ha ett så lågt förtroende bland allmänheten?"

Kan du inte ens ana dig fram till svaret på din fråga, är lösningen lång, långt borta.

Inlagt av Svea tors, 2012-03-22 16:47

Det som är mest beklämmande med den svenska journalistkåren är att ni lägger sanningar som ni själva tycker och vill. Det har svenska folket genomlyst och därför är förtroendet för er totalt noll.
And by the way....Utländska journalister anses oerhört mer seriösa än dom svenska oavsett om de arbetar på News of the world eller Sun. Vill du veta varför - Jo, för att där får alla åsikter plats det kallas demokrati.

Inlagt av Tobias tors, 2012-03-22 16:51

Ärligt Helena, hur står det till med dig och dina kollegers själv- och omvärldsbild?
Jag försöker inte vara taskig, jag vill bara att du tar dig en RIKTIG funderare på vilka de verkliga orsakerna kan vara till ett lågt förtroende. Hur står det t ex. med objektivitet, opartiskhet och hederlighet idag i er bransch? Nej, jag är ingen "näthatare" om du nu slulle få för dig det. Lycka till i framtiden

Inlagt av sic bengtsson tors, 2012-03-22 16:51

ett tips Helena,gå in på Avpixlat o kolla va "förbannad Malmöbo" tycker om din kollega Oisin Canwell på Aftonbladet.s journalistik

Inlagt av Arne Tammer tors, 2012-03-22 16:52

När journalisterna slutade att kritiskt granska, och sällade sig till PK-religionen där bara ena sidan ska höras så skjöt ni er själva i sank. Titta in på avpixlat, som ligger före många av PK-maffians tidningar och sr.se på alexa, så får ni lära er att man KAN berätta HELA sanningen.

Inlagt av Peter tors, 2012-03-22 16:56

Helena Giertta: säg att du driver med oss, snälla.
Journalister i Sverige ljuger medvetet, manipulerar, förtiger sanningar, vitpixlar bilder på mörkhyade brottslingar (eller skriver inte alls om deras brott, såsom den brutala massvåldtäkten i Mariannelund). Ni lever i en bubbla och och bara ett fåtal vågar sticka ut och skriva sanningen, till exempel Ulf Nilsson, men dessa mobbas eller får helt enkelt sparken.
Det finns ingen yttrandefrihet i Sverige idag, Kommentarer som inte är pk raderas. Och så har ni mage att kritisera Ryssland för censur när ni är sju resor värre själva.
Istället för att granska våra makthavare har ni blivit regimens (7-klöverns) propagandamegafoner. Att ni inte skäms.

Inlagt av Rupert tors, 2012-03-22 17:03

Det låga förtroende journalister har hos den breda allmänheten kommer sig av den indirekta censur kåren använder sig av när det gäller invandrings/integrations frågor. Att, som de flesta av dina kollegor, demonisera (beskyllda för att vara rasister eller Sverigedemokrater) kritiska åsikter om ämnen som inte anses vara politiskt korrekt är förödande för tilltron till journalister.

Jag kan till viss del förstå din frustration Helena. Journalism är viktigt & ibland lyser det till när din bespottade kår på ett proffesionellt sätt avslöjar oegentligheter i samhället. Tyvärr väger det inte upp när journalister blundar för den verklighet som råder i samhället bara för att det är "läskigt". Att undanhålla obehaglig fakta bara för att ni kan gör inte att "vanliga" människor inte är medvetna om det samhälliga förfall som råder. Till stor del beroende på en från regeringen vansinnig invandringspolitik där både invandrare & svenskar drabbas hårt.

Inlagt av Gäst tors, 2012-03-22 17:19

Ibland undrar jag om journalister helt saknar självinsikt eller om ni helt enkelt bara väljer att blunda? Verkar som alla utom ni själva vet varför journalister har dåligt förtroende.

Som Lena precis har skrivit så handlar det om vad man väljer att skriva om och vilka delar man väljer att inte skriva om. Tyvärr är det så att ni alltid väljer att inte skriva (eller bara halva sanningen) om samma saker.

Är tråkigt att man ska behöva ta upp invandringen här men det är ett exempel på just en sån fråga som ni har väldiga problem att granska och skriva om (även fast ni vet att väldigt många har ett stort intresse i en sån granskning).

Jag vet att ni antar att ingen kommer "märka" något men som tur är har vi internet nu och vi kan läsa vad journalister från andra länder (som inte verkar ha samma stora problem, konstigt nog) skriver. Det börjar även poppa upp mer och mer sidor som tar upp saker ni inte skriver om (till exempel avpixlat,info). Så vill ni inte fortsätta sjunka ta för fan tag i er själva och inse att ni inte finns för att uppfostra oss utan för att förmedla information (hur lite ni än gillar den).

Sen att att ens nämna mätfel gör allt väldigt komiskt.

Inlagt av Kenneth tors, 2012-03-22 17:19

Ni gör ju bara nyheter som intresserar er egen sort.

Lägg till värderelativismen, dom stora blinda fläckarna, dom dubbla måttstockarna, det selektiva journalistiska (o)kuraget; så är det väldigt lätt att förakta media i allmänhet och journalistkåren i synnerhet eftersom den har svikit sitt uppdrag.

Inlagt av Fredrik Zingmark tors, 2012-03-22 17:20

Det här känns ju som ett trolling-inlägg... Ställer du en seriös fråga? Det är ju bara ni som kan ta tillbaka statusen för yrket. Om man lägger energi på vilka sexställningar som är bäst den här veckan, eller hänger utanför runars fönster i hopp om en till skottsalva på rådjur, så får man fan räkna med att folk tappar förtroendet för en.
När du sen lägger till att Sveriges Radios journalister ses som "finare" är det kanske just detta det beror på. De gräver inte i kändisars soptunnor på det sätt som kvälls-/skvallerpressen gör.
Ekvationen är enkel; Uppför dig civiliserat och rota inte i skit, så fastnar inte skit på dina händer.
Att du ens ställer frågan är ett tecken på den hybris som jag känner att många journalister lider av. Vi tänker inte buga oss i vördnad för folk som inte kan uppföra sig normalt, och som gömmer sig bakom anteckningsblock och journalistisk "integritet". Syna dina kollegor, och svaret ger sig självt.
Om du däremot med detta inlägg skämtar... Ja... snygg trolling..!

Inlagt av Utlandssvensk tors, 2012-03-22 17:25

Jag har bott i 5 olika länder i Europa de senaste 20 åren och det råder inget som helst tvivel om att journalisterna i Sverige utmärker sig som i särklass sämst. Ni sysslar genomgående med propaganda, folkuppfostran samt utdelande av skamstraff till de som inte rättar in sig i ledet.

Men nu verkar breda folkgrupper i Sverige, troligen pga. internet, vakna upp och inse vad ni håller på med. Förhoppningsvis är förtroendetappet bara första steget och jag hoppas innerligt att ni kommer att ställas till svars för vad ni har sysslat med de senaste 20-30 åren.

Inlagt av Alex tors, 2012-03-22 17:29

Med tanke på hur ni mörklägger vissa politiskt inkorrekta åsikter och istället försöker indoktrinera människor till att hata den svenska kulturen kan du lista ut varför förtroendet är så uselt. Läste sydsvenskan för om tiden men nuförtiden ser jag bara på BBC, har större förtroende för utländska medier än svenska.

Inlagt av Anders tors, 2012-03-22 17:31

Naturligtvis finns det inget förtroende för journalister i gemen. Journalister skriver artiklar styrda efter sin egen politiska övertygelse, och oftast är den oerhört väsensskild från den allmänna opinionen i Sverige. Som mest tydligt är väl detta när det kommer till rapportering om invandringsfrågorna, då journalister oftast låter EXPO komma till tals - en organisation som de flesta svenskar betraktar som ett rent propagandaorgan - och försöker få det att verka som om de vore en neutral organisation.

Inlagt av Mikael tors, 2012-03-22 17:33

Seriöst, menar du att du som utexaminerad journalist inte kan göra lite "undersökande journalistik" och granska era egna och andra tidningars artiklar de senaste 10-15 åren..
Då kanske du skulle inse vart felet är som en blixt från klar himmel!

Läste själv journalistik en gång i tiden, men blev dess värre avstängd!
Anledningen till det var att jag valde att under studie tid skriva en artikel om de svenska mediernas vänster vridna syn och dess uppenbara indoktrinerings försök "att uppfostra svenskar att tänka rätt".
Jag ifrågasatte helt enkelt varför svensk media var som den Sovjetiska Pravda tidningen, och inte opartiska utan politisk vinkling som sig bör i en demokrati.
Detta var INTE accepterat av lärarna, och efter ha "utrett" min lämplighet avstängdes jag efter nästan 2 års studier...

Och för det är jag JÄVLIGT glad i dag ska du veta!
Hade jag varit ens på association förknippad med vad svensk media producerat i ren propaganda i värsta Pravda stil de senaste åren, så skulle jag tagit livet av mig..
Allvarligt talat, jag hade hoppat från Älvsborgs bron!!

Inlagt av JPM tors, 2012-03-22 17:34

Journalistens uppgift är att i så objektiv mån som möjligt rapportera, inte döma eller uppfostra. Hade ni kommit ihåg denna enkla regel skulle era mätningar se radikalt annorlunda ut.

Inlagt av Svenskensov tors, 2012-03-22 17:40

Sanningen är sekundär inom Svensk journalistik och era egna politiska åsikter genomsyrar hela den mediala diskursen. Det är inte bara det som skrivs, utan det ni väljer bort. Inte för att det är oviktigt för allmänheten, men det faktumet att den informationen passar inte in i er låtsasvärld. Ni skall granska, inte uppfostra, ni skall hålla er till sanningen, inte försköna.

Tills dess ni slutar att indoktrinera människor i en Orwellsk kuliss av verkligheten kommer ni aldrig åtnjuta förtroende ifrån allmänheten.

Inlagt av Kalohux tors, 2012-03-22 17:41

Hon skrev helt enkelt fel. Hon menade egentligen, Avpixlat arbetar hårt för att få fram relevanta berättelser och hade det inte varit för Avpixlat, så skulle vissa väsentliga sanningar om samhället aldrig ha kommit fram,

Inlagt av Gäst tors, 2012-03-22 17:42

Men herregud. vilken planet lever du på?? Journalister har vär inte berättat en enda obekväm sanning på 50 år? Ni är samma landsförrädare som våra politiker, när ni så konsekvent vägrar skriva om ankledningen till att vårt samhälle försämras. Alla vet det, ingen tycker om anledningen. men den får ju inte tas upp till debatt. Ni vägrar skriva sanningen, därför ha ni lågt förtroende.

Inlagt av Stig Palm tors, 2012-03-22 17:43

Så länge journalisterna i majoritet inte representerar folket gemen utan de på vänsterkanten av den politiska skalan, blir förtroendet lågt.

Inlagt av Emil H tors, 2012-03-22 17:54

Låt mig få citera Knut Carlqvist: ”Svenska medier har aldrig insett, att deras uppgift är att hålla ett öga på staten och makten. De tror istället att deras uppgift är att uppfostra folket.”

Det har uppstått ett etablissemang i Sverige, bestående av bland annat de sju riksdagspartierna, ETABLERAD MEDIA, de större fackföreningarna och en flora av diverse organisationer. Detta etablissemang har mer eller mindre gemensamt bestämt ramarna för det offentliga samtalet, en grundläggande förutsättning för dess existens är att det representerar folket. Men!

En växande andel av befolkningen (kanske de som misstror journalister?) upplever dock inte att det företräds av detta etablissemang. Det är vad Habermas kallade en legitimitetskris, och i Sverige kan det leda till att man vänder de sju partierna ryggen och röstar med soffkudden eller SD, eller att man t.ex. väljer bort etablerad media till förmån för bland annat Fria Tider och Russia Today. Reaktionen från etablissemanget på detta kan i hög grad karaktäriseras som infantil vrede, denna vrede är delvis den outtalade bakgrunden till det etablerade SD-hatet.

Och nu till den stora frågan - kommer det här inlägget att godkännas?

Inlagt av Per tors, 2012-03-22 18:10

Det låga förtroendet bottnar i att journalister generellt både är lågutbildade och lågbegåvade samt saknar självinsikt om detta. Ett "mätfel" som du hänvisar till är väl ett exempel på det, du vet väl att man faktiskt också kan göra uppskattningar om hur stort mätfelet är och att mätfelet likagärna kan innebära att förtroendet egentligen är ännu lägre? Förutsatt att det inte rör sig om systematiska mätfel, men det torde avspegla sig i låga förtroendesiffor även för andra yrkesgrupper vilket det inte gör.

Journalister bör fråga sig vad deras kompetensområde är och endast skriva inom detta. Om journalisten saknar högskoleutbildning inom statistik så bör man inte heller skriva något om statistik.

Varje gång en journalist skriver inom mina egna kompetensområden så brukar man gapskratta åt dennes inkompetens.

Men som sagt - ett första steg är att ni når någon form av självinsikt!

Inlagt av Annareh tors, 2012-03-22 18:11

Människor i Sverige har väl mer och mer fått ögonen öppnade, både genom egna erfarenheter i sitt dagliga liv och genom att läsa alternativ till de vanliga pappers- och nätttidningarna. Folk ser att det inte rapporteras sanningsenligt av en majoritet av journalisterna - det vinklas, mörkas och pixlas.

Om ni journalister återger verkligheten utan att utelämna detaljer och är konsekventa, som ex.vis i era försök att skydda kriminella invandrare men inte etniskt svenska, så skulle ni ha ett högre förtroende hos allmänheten. Ni kan ju om ni vill. Det ser man på rapporteringen när det gäller etniskt svenska brottslingar - då kan ni rapportera sanningsenligt.
Hur kan man förvänta sig att få förtroende med en sådan inkonsekvent journalistik?

Inlagt av Johan tors, 2012-03-22 18:19

"Kanske kan siffrorna förklaras av mätfel i undersökningarna."

Så.Måste.Det.Ju.Vara.

3 års studier och det är din slutsats.

Inlagt av Jens tors, 2012-03-22 18:21

Man får det förtroende man förtjänar.
Svenska journalister och svenska politiker är de största ynkryggarna i världen.

Inlagt av Micke tors, 2012-03-22 18:23

Om man får lågt förtroende i undersökning efter undersökning borde man ha iaf en gnutta självkritik, det kan man dock inte hitta någonstans i din text. Idel bortförklaringar där "mätfel i undersökningarna" måste vara den mest absurda.
Folk vill ha sakliga samhällsanalyser med båda sidor av myntet så att man kan bilda sig en egen uppfattning inte som idag när journalister använder sitt mediautrymme för att driva sin egna politiska/ideologiska agenda. Håll opinionsbildningen till ledarsidorna!
Jag vet att det måste vara svårt för er men försök att ta till er lite av kritiken i kommentarerna här istället för att avfärda alla som inte har samma åsikter som ni som rasister så ska ni se att förtroendet ökar på sikt.

Inlagt av Winston tors, 2012-03-22 18:36

Kan det bero på att cirka 80% av journalisterna är PK-kommunister av värsta sort (extremistpartiet MP naturligtvis inkluderat) medan 80% av befolkningen inte är det? Jag har NOLL förtroende för minst 90% av journalisterna. Ett fåtal är bra dock, t.ex. Per Gudmundson och Janne Josefsson. Den sistnämnda tyvärr vänstervriden, men han har respekt för sanningen och därför gillar jag honom ändå!

Inlagt av G. P. tors, 2012-03-22 18:45

Kära Helena Giertta!

Jag tycker den här artikeln visar på ett bra sätt varför journalister har extremt lågt förtroende hos befolkningen. Du påstår att journalister intensivt diskuterar sig själva och sin roll och försöker förändra sig. Trots detta finns inte ett uns av självkritik i artikeln. Allt är någon annans fel, folk har inte förstått hur viktiga och fantastiska Vi är, och (lågvattenmärket) Vi har nog egentligen högt förtroende, men mätningarna visar fel. Inte en tillstymmelse till "vi kanske inte gör ett tillräckligt bra jobb i fråga X".

Istället kommer beskrivningar om den egna förträffligheten: Vi är så betydelsefulla, Vi jobbar så hårt, vi har så kraftfulla etiska regler, Vi har ju tre års högskolestudier. Det är helt otroligt hur fantastiska Vi är.

Nej Helena. Folk ser er nog inte riktigt som självkritiska och villiga att ändra på er.

Detta är tydligare i vissa frågor än andra. Du vet säkert vilka, än om du inte låtsas om det.

Inlagt av Lazzaruzz tors, 2012-03-22 18:46

Jadu Helena...tom den vanlige förstår varför ni inte inger något förtroende längre...journalister har helt enkelt tappat verklighetsuppfattningen och blivit åsiktspoliser...grävande riktig journalistik är snart ett minne blott i detta land...ni har tappat bort er journalistiska värdegrund...tänk så enkelt det kan vara att förstå det ...om man vill...

Inlagt av per_banan tors, 2012-03-22 18:55

Denna artikel är infantil i sin enald och Helena Giertta verkar som likt alla andra ljugande och cenurerande journalister vara totalt biortkopplad från planet jorden. Jag har respekt för en journalist idag och det är Nathan Shachar på DN - ett bra bevis på ovannämnda är utnämningen av nickedockan Peter Wolodarski som politisk chefredaktör på blaskan. Uppenbarligen handlar journalisters yrkesbana inte om kompetens utan om hur intetsägande man kan vara samtidigt som man matar in lösryckta citat från Per-Albin Hansson i ett halv-erigerat försök att uppnå trovärdighet. Vet hut Helena Giertta!

Inlagt av Micke tors, 2012-03-22 19:00

kanske skulle ett uns av förtroende finnas för er om ni vågade vara objektiva och berätta sanningar istället för att vinkla nyheter till er egna politiska agenda? Som det är nu får man förlita sig på danska och norska medier istället som som tur är skriver en del om svenska nyheter också. Ni svenska journalister gör era karriärer bäst i Nordkorea.

Inlagt av David tors, 2012-03-22 19:13

Först den dag då den svenska journalistkåren inser att sitt uppdrag är att granska makten - inte att själva utöva makt - då kanske en högre placering i förtroendebarometern kan vara aktuell.

Den dagen kanske vi får se en journalistkår som inte ser som sin främsta uppgift att upprätthålla sina snedvridna vänsterliberala ideal via skuldbeläggande av oliktänkande till den rätta "läran"som propageras från den åsiktselit av journalister som idag anser sig skaffat sig ett åsiktsmonopol i den offentliga debatten. En debatt de överhuvudtaget inte skall utgöra en part i överhuvudtaget.

Den journalist som idag vågar utmana sin egen kår genom att granska begrepp och företeelser såsom invandringspolitik, monarki, kriminalitet och mellanösternfrågor (läs Palestina) ur andra perspektiv - blir ju inte särskilt långlivad på sin post - utan kommer med automatik betraktas som paria, främlingsfientlig eller t o m rasist av sina "upphöjda" kollegor och chefer som sitter inne med "sanningen" enligt den skeva vänsterpolitiskt korrekta verklighetsuppfattning som härskar bland åsiktseliten på Södermalm.

Inlagt av Bosse tors, 2012-03-22 19:17

Beklämmande att Giertta inte inser att förtroende är något man förtjänar, inte får. I många länder skräms journalister till tystnad vilket inte behövs här. Självcencuren är i det närmaste total i vissa frågor.Mörkandet av nyheter relaterade till speciellt invandring har alltid förekommit i svensk media, vilket man inte ser i andra jämförbara länder. Så länge Giertta och hennes gelikar inte inser detta kommer ni att befinna Er på en mycket låg trovärdighetsnivå.

Inlagt av Lars tors, 2012-03-22 19:17

ditt efternamn är väl bara gjort för att snylta på en riktig tidningsman Lars Johan Hierta

Inlagt av Benita tors, 2012-03-22 19:22

Jag kan tala om för dig varför journalister har så lågt förtroende..
Frågan är bara, kommer du att lyssna och framför allt förstå??
Bara det att du måste fråga dig själv innebär nog nej på mina frågor.

Benita

Inlagt av Conlon tors, 2012-03-22 19:37

Vad som gradvis skett är att vi fått flera informationskanaler, vilket gör att vi kan jämföra hur svensk media generellt rapporterar om politiskt känsliga ämnen. Det gör det ganska lätt att se det enorma hyckleri som fortgår. Det som förvånar är väl snarast att någon kan vara förvånad över journalisters låga förtroende bland allmänheten.

Inlagt av Erik XV tors, 2012-03-22 19:40

Nej, det låga förtroendet är helt och hållet den svenska journalistkårens egen skapelse. Många svenska journalister verkar se sig själva som uppfostrare, inte upplysare, och beter sig därefter. Oavsett utbildningslängd brister det grovt i kompetensen: de klarar inte grundläggande källkritik (se tex Kjell Häglunds krönika här från 120320) och vinklar, utelämnar och förvrider fakta, särskilt om känsliga ämnen. De har en bild av sig själva som det godas riddare och yttrandefrihetens förkämpar som inte är förankrad i verkligheten.

Ett av de exempel du tar upp, Carema, visade sig ju inte vara den skandal det utmålades som om man läser Second Opinions analys. Över huvud taget har Internet och tillgången på annan nyhetsförmedling gjort att svenska journalisters usla arbete genomskådas av allt fler. Nu menar jag inte bloggar (även om en del är läsvärda) utan framför allt utländska tidningar och nyhetsförmedlare. Vill jag läsa nyheter från tex Israel eller Mellanöstern är ju tex Haaretz, BBC eller NYT mina första val, inte något skrivet av en svensk journalist.

Att du inte förstår varför journalister har så lågt förtroende är ett tecken på att det låga förtroendet är välförtjänt. Som man bäddar får man ligga.

Inlagt av inger pettersson tors, 2012-03-22 19:41

Hur kan en yrkesgrupp som är så betydelsefull, som arbetar så hårt och har så kraftfulla etiska regler ha ett så lågt förtroende bland allmänheten?

SVARET ÄR ATT NI ALDRIG SKRIVER SANNINGEN UTAN VINKLAR ALLT.

Då får ni lågt förtroende bland allmänheten.

Inlagt av peter tors, 2012-03-22 19:48

För att ni ljuger, vinklar, undanhåller, är odemokratiska, tror er uppgift är att fostra medborgarna, hycklar, censurerar etc etc etc?

Inlagt av 2Lkopp tors, 2012-03-22 20:01

Jag tror att du behöver förstå detsamma som lärarna behöver förstå, nämligen att fortroende och respekt är något man måste förtjäna, inte något som kommer per automatik med anställningsbeviset

Sidor

Redaktionsbloggen

mer

 

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Grodor

Fler grodor

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Redaktionsbloggen

mer