Gå direkt till textinnehållet

Partnersajt ska ge pengar till god journalistik

Aftonbladet började med det redan för flera år sedan. Ändå var chefredaktör Jan Helin exalterad över det nya samarbetet med partnersajter på Dagens Media.– Det är superspännande och visar att vi återigen är först in i framtiden, sa han när samarbetet presenterades.

Det handlar om att Dagens Media har öppnat för partnersajter, ett annonsutrymme där annonsören löpande presenterar nyheter om sin verksamhet och som när man klickar på den kommer till en särskild sida där annonsören lägger upp material.

Först ut är Aftonbladet som genom partnerskapet hoppas nå den specifika målgrupp som Dagens Media har. Dagensmedia.se når 60000-70000 unika besökare i veckan. En stor del av dem är annonsörer och personer som arbetar på mediebyråer.

Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun menar att partnersajten är ett sätt att leva som man lär.

– Vi skriver om annonser och annonsörer och måste i handling erbjuda nya möjligheter att annonsera.

Alla inblandade är säkra på att partnersajtens nyheter inte kommer att kunna förväxlas med tidningarnas oberoende journalistik.

­– Det är ett sätt att få intäkter för att vi ska nå ut med god journalistik, sade bland annat Aftonbladets vd Anna Settman.

– Utrymmet är tydligt annonsmärkt, konstaterade Fredrik Svedjetun.

 

Fler avsnitt
Fler videos