Gå direkt till textinnehållet

Skiftande reaktioner på nya Sydsvenskan.se

Sydsvenskan presenterade på onsdagen en ny design på sin hemsida, och skillnaderna mot den gamla sajten är många.- Vi har målat om, möblerat om, och gjort sidan snabbare att ladda, säger Jessica Göransson på Sydsvenskan.

När en av Sveriges ledande morgontidningar avtäcker en ny sajt låter inte reaktionerna vänta på sig. Debatten pågår inte minst på Twitter.

"En riktigt radikal omgörning på Sydsvenskan ju!" skriver journalisten och sociala medier-föreläsaren Sofia Mirjamsdotter.

Eskilstuna-Kurirens webbredaktör Jörgen Bröms är också positiv:

"Jag gillar funktionen på Sydsvenskan.se där man kan reagera på artiklar. Skönt Facebook-tänk."

 

Sydsvenskans egen utvecklingschef för sociala medier, Mattias Pehrsson, gör följande analys:  

"På Twitter gillar man nya Sydsvenskan.se, i chatten ogillar man den, på Facebook är man mittimellan."

Förutom funktionen där man kan betygsätta artiklar utifrån kriterierna "Jag blir glad", "Jag blir arg", "Jag blir nyfiken" och "Jag bryr mig inte", har Sydsvenskan lagt en "Nyhetssnurra" i topp. Där turas de fyra hetaste nyheterna om att få det största puffutrymmet. Man har också infört "Läsarpulsen", en lista över de mest kommenterade eller lästa artiklarna för tillfället. 

 

I en pedagogisk instruktionsfilm på Sydsvenskan.se presenterar journalisten och interaktionsdesignern Jessica Göransson hur den nya sajten funkar, något som får mediedebattören Olle Lidbom att vakna: 

"Det är faktiskt aldrig bra när en tidning känner sig tvungna att göra en instruktionsfilm för att användarna ska kunna använda nyhetssajten på rätt sätt", skriver han på Vassaeggen.se. 

Expressens sociala medier-redaktör, Emanuel Karlsten, är också sval i sitt omdöme:

"En sajt med funktioner som inte används måste göras om, göras rätt. Det håller alla med om. I teorin. Väldigt få tar de praktiska konsekvenserna av det.
Därför är dagens nya redesign modig. (…) Jag älskar att de gör det, att de vågar, men frågan är hur mycket de vinner."

Emanuel Karlsten avslutar med att dela ut två getingar till Sydsvenskan.se.

Fler avsnitt