Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet lanserar kvinnosajt

Aftonbladet startar i dag kvinnosajten Wendela.se, som är uppkallad efter Sveriges första yrkesjournalist Wendela Hebbe och lanseras på 200-årsdagen av hennes födelse. Sajtnamnet har tagits över från föreningen Wendelas vänner.

Aftonbladet Nya Mediers featurechef Malin Kaldo som tillsammans med chefen för Kvinna, Lena Bergman-Esk, ligger bakom satsningen, beskriver sajten som ”en bred kvinnotidning med ett tydligt tilltal”. Sajten ska samarbeta med papperstidningen, till en början med en sida i veckan. Wendela.se har underavdelningar som ”Relationer”, ”Barn” och ”Ledig”.

Sajtnamnet Wendela.se tillhörde tidigare den litterära föreningen Wendelas vänner. Efter förhandlingar med Aftonbladet har föreningen överlåtit domännamnet i utbyte mot en permanent länk till sin hemsida.

– Vi tycker att det är kul att Wendela uppmärksammas och tror att sajten kan vara till glädje för oss genom att koppla vidare till föreningen, säger journalisten Ami Lönnroth från Wendelas vänner.

Annons Annons

Med rubriker som ”Spegeln ljuger”, ”Satsa eller dumpa” och ”Leila fick ’ny’ mödomshinna” innehåller wendela.se inte direkt socialreportage i Wendela Hebbes anda?

– Det är klart att det finns en artskillnad i innehåll, men det är inget vi har några synpunkter på – vi har ett bra samarbete med Aftonbladet och höll igår ett seminarium tillsammans om Wendelas jubileumsbok. Men visst hoppas vi i och för sig att det görs mer socialreportage över huvud taget. Det görs inte den sortens uppsökande och inkännande journalistik i svenska tidningar i dag – för det krävs att man ger ordentliga resurser, säger Ami Lönnroth.

Fler avsnitt
Fler videos