Gå direkt till textinnehållet

Dyra sociala sajter i kris

Dagens Industri skriver att ungdomarna i stor skala svikit de stora sociala sajter som mediekoncernerna köpt för hundratals miljoner. 

Under WAN-kongressen i Göteborg har den de sociala medierna varit på allas läppar. Dialog i stället för tidningsdistribution har utpekats som en nödvändig väg för dagstidningarna på nätet. Men på tisdagen fick de som närt sådana förhoppningar en kalldusch. Dagens Industri publicerade siffror om att ungdomar i stora antal lämnat de etablerade mötesplatserna på nätet.

Playahead som MTG köpt för 102 miljoner kronor för ett år sedan, hade då 419 000 unika besökare i veckan. Idag finns 280.000 kvar.

Apberget, som i samma veva köptes av Västerbottens-Kuriren, har sjunkit från 91.000 till 78.000 besökare.

Mest har dock Lunarstorm tappat, som gått från 1,5 miljoner till 381.000 unika besökare i veckan. Sajten köptes av Sven Mörtstedt för 170 miljonor kronor.

Enligt Dagens Industri är det svårt att se tydliga förklaringar till flykten, men tidningen anser att det ändå står klart att ungdomarna i sina internetvanor både är flyktbenägna och illojala.

”Det kostar att ligga på topp. Problemet är när det kostar – utan att ligga på topp”, skrev Cecilia Johansson i en redaktionell analys i Dagens Industri.

Fler avsnitt
Fler videos