Gå direkt till textinnehållet

Google suger kraften ur medierna

Av de samlade intäkterna bland 17 stora USA-företag som driver medieverksamhet står Google för 15 procent, skriver Mikael Zackrisson på ekonominyheterna.se.

Google har över hälften av den närmare fem miljarder dollar stora tillväxten bland dessa 17 bolag. Tvåa i tillväxten bland dessa företag var News Corp, trea Microsoft och fyra Viacom, som äger kabel-kanaler och filmbolaget Paramount. Enligt Zackrisson var Googles tillväxt mer än dubbelt så stor som alla 13 icke digitalbaserade mediebolag på listan tillsammans. Ett bolag med 15 procent av annonsmarknaden växer därmed mer än dubbelt så snabbt som 13 traditionella mediejättar tillsammans, framhåller Zackrisson som menar att detta är ett förhållande som även kommer till Sverige framöver.

Enligt Henry Blodget, på Silicon Alley Insider, som tagit fram ursprungsmaterialet till Zackrissons slutsatser, håller Google på att suga kraften ur de traditionella medierna. Blodget redogjorde för att bland de 17 studerade bolagen som totalt hade en nioprocentig tillväxt mellan 2006 och 2007 växte intäkterna med 28 procent på internetbaserade medier, men med tre procent i andra publiceringsformer.

Fler avsnitt
Fler videos